Baner nagłówkowy

Katharsis II

17 stycznia, 2019


15 stycznia w Saloniku Literackim Biblioteki Miejskiej w Inowrocławiu uczestniczyliśmy w spotkaniu z inowrocławianinem Mariuszem Koperem, który wraz z ośmioosobową załogą na jachcie Katharsis II jako pierwszy dokonał opłynięcia Antarktydy na trasie z Kapsztadu (RPA) do Hobart.

Wyczyn szczegółowo śledziliśmy w sieci natomiast bardzo zainteresowały nas szczegóły techniczne jednostki, a w szczególności jej przygotowanie do żeglugi po trudnych akwenach Antarktydy.

Katharsis II to 22 metrowy Oyster 72, jacht skonstruowany przez Roba Humphreya, zbudowany w 2009 roku w stoczni Wroxham Marine w Wielkiej Brytanii.

Źródło: Katharsis II. Wyprawa Dookoła Antarktydy na południe od 60°S

Kadłub:

  • Kadłub wykonany z laminatu ręcznie kładzionego, wzmacnianego włóknem węglowym i kevlarem wykazuje się dużą sztywnością i wytrzymałością. Płetwa sterowa osłonięta skegiem chroniącym ją przed uszkodzeniami od lodu. Wodoszczelna gródź dziobowa i rufowa.
  • Zbiorniki paliwa i wody zintegrowane z kadłubem, paliwo – 2000 litrów, woda – 1200 litrów, szara woda 4 zbiorniki po 135 litrów. Pod pokładem 5 kajut z 13 miejscami do spania, 4 kingstony – toalety, salon i kambuz. Duża rufowa bakista, żaglowa bakista i przedział kotwiczny.

Takielunek:

  • Maszt i bom wykonane są z włókna węglowego co poprawia stabilność jednostki i dzięki giętkości są łatwe w odladzaniu. Olinowanie stałe wykonane z jednorodnych prętów stalowych. Sztag  i sztag sztaksla z hydraulicznymi rolerami  –  Reckmann RF-90. Obciągacz bomu, achtersztag i szkentla regulowane hydraulicznie – Navtec System 50. Baksztag 15T kevlar pokryty PCV.
  • Olinowanie Maffioli z lin Dynama. Fał grota o przełożeniu 2:1. Podwójne fały genui i spinakera. Klasyczny system refowania z dodatkowym czwartym głębokim refem. Na stałe zamontowany kontraszot grota. Elektryczne kabestany w kokpicie: 2 główne Lewmar 88 –  3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 68 – 2 biegowe, przy maszcie: 2 główne Lewmar 68 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 65 – 2 biegowe, mechaniczny kabestan wózka grota Lewmar 46.

Żagle:

  • Żagle North Sails NPLUltra wzmacniane kevlarem : grot 130 m2,, genua 147 m2, sztaksel 35 m2.
  • Żagle sztormowe: trajsel 30 m2, sztormowy sztaksel 20 m2.
  • Trzy spinakery: symetryczny leki 400 m2, symetryczny na duże wiatry 300 m2, asymetryczny 325 m2.

Główne układy:

  • Silnik: Perkins 225 Ti – 213 Hp, paliwo w dwóch zbiornikach, układ przepompowywania paliwa z jednoczesnym czyszczeniem – Algae X, dodatkowe filtry paliwowe Racor
  • Centralny pobór wody do chłodzenia układów bazujący na układzie dwóch niezależnych rozdzielaczy.
  • Śruba Varifold składana 4 płatowa z obcinakiem lin AN20
  • Generator: Onan 23,5 kW.
  • Ster strumieniowy: Sleipner SP285TCi o mocy 20 Hp.

Układy elektryczne:

  • Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
  • Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
  • Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
  • Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
  • Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
  • Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
  • Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah

Układy elektryczne:

  • Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
  • Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
  • Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
  • Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
  • Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
  • Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
  • Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah

Układy nawigacyjne:

  • Radar Raymarine 4kW
  • Dwa niezależne układy Raymarine i Furuno,
  • Plotery Raymarine E120, E80, eS78
  • Sonar patrzący do przodu – Echopilot Platinum
  • Oprogramowanie nawigacyjne TimeZero (MaxSea) na komputerze stacjonarnym Vasari
  • AIS Comar CSB 200
  • Układy Raymarine ST60 plus i ST 290, w tym 5 wyświetlaczy graficznych.
  • Furuno Navtex

Komunikacja:

  • Radio VHF Raymarine 240 z dwoma stacjami
  • Radio MF/ HF IC-M801E
  • Radia VHF przenośne: Icom
  • Telefon satelitarny stacjonarny: Iridium Sailor SC4000
  • Telefon satelitarny / internet BGAN: Sailor 250 FleetBroadban
  • Telefon przenośny: Iridium Extreme

Istotne urządzenia:

  • Układ ogrzewania: Hydronic L Ebespacher
  • Ciepła woda: 2 boilery elektryczne, ogrzewane również wodą z silnika i z układu grzewczego
  • Centralna klimatyzacja: układ chłodzenia i ogrzewania (reversed aircondition)
  • Odsalarka Seafresh o wydajności 160 litrów/godz

Bezpieczeństwo:

  • Kotwica CQR 50kg z łańcuchem 14 mm o długości 100m z hydrauliczną windą kotwiczną (windlass). Kotwica dodatkowa z łańcuchem 12 mm. Sztormowa dryfkotwa.
  • Dwie cumy rufowe na bębnach 22 mm o długości 100 m każda.
  • Pożar: 10 gaśnic w tym gaśnica CO2 przy rozdzielni prądowej, automatyczny system gaśniczy w maszynowni z odcięciem dopływu powietrza
  • Pompy zęzowe: automatyczna elektryczna, mechaniczna napędzana silnikiem głównym, 2 pompy ręczne
  • Tratwy ratunkowe: 2 tratwy Ocean Safety zgodne ze standardem ISO 9506
  • Koło ratunkowe (MOB) z elektryczną pławą
  • Automatyczne koło ratunkowe – Jon Buoy
  • Urządzenie pomagające wyciągać człowieka z wody – Lifesling
  • Radiopława EPIRB 406 MHz i EPIRB AIS 406 MHz
  • Urządzenie radiolokacyjne SART AIS
  • Wyposażenie indywidualne: kamizelki, suche skafandry, osobiste radiopławy PLB, osobiste nadajniki AIS, osobiste urządzenie alarmowe – LifeTag

Wyposażenie dodatkowe:

  • Ponton ze sztywną podłogą Avon 410 z silnikiem Honda 50 Hp, podciągany hydraulicznie przez windę (davits) Cooney Hydraulic S2 Davits
  • Ponton zapasowy – Zodiac 280 z silnikiem Honda 10 Hp
  • Zestaw do nurkowania: Kompresor Bauer Junior II, 7 butli nurkowych, suche i piankowe skafandry nurkowe

Wyposażenie kambuza:

  • Zamrażarka 24V, Lodówki – 3 szt,
  • Kuchenka gazowa 4 palnikowa z piekarnikiem gazowym Force 10,
  • Płyta indukcyjna Miele 2 palnikowa, piekarnik z mikrofalą Miele
  • Zgniatarka do śmieci Broan
  • Zmywarka szufladowa Fisher&Paykal
  • Pralka/suszarka Miele

Tak dla porównania załączamy listę wyposażenia drewnianego jachtu Suhaili (foto poniżej), na którym w roku 1968 brytyjski żeglarz Robin Knox-Johnson opłynął świat bez zawijania do portów.

Żródło: https://www.robinknox-johnston.co.uk/boats

MP members

Archiwum Mare Polonorum
Hydro-Meteo
Meteogram - prognoza numeryczna Stan wody - Gopło
Komunikaty nawigacyjne
Komunikaty nawigacyjne
Marine Traffic
Marine Traffic
Patron
Logo sponsora