COROCZNE MAZURY - SPOKÓJ ZACHODU SŁOŃCA NA ZIMNYM KĄCIE
REJSY CZARTEROWE - POZNAJ SWÓJ TRAP
REJSY CZARTEROWE - BURTA W BURTĘ Z PRZYJACIÓŁMI
REJSY CZARTEROWE - UCIECZKA Z WIATREM OD KORCULI
PRAKTYKA - PASSAGE PLANNING PODCZAS REJSU
REJSY CZARTEROWE - POD PALMAMI W ZATOCE PALMIŻANA
COROCZNE MAZURY - JUNGA OBOWIĄZKOWO W KAMIZELKACH
COROCZNE MAZURY - ŻEGLUGA POD MAJOWĄ CHMURĄ GRADOWĄ
REJSY CZARTEROWE - PRAWY HALS W MORSKIEJ PIANIE
GOPŁO - CHORWACJA CZY GOPŁO, CHORWAT CZY POLSKI SEAMAN? - TAŃCZĄCY ZE SŁOŃCEM s/y ŻÓŁTODZIÓB PRZY GÓRKACH POPOWSKICH
RODZINNE GOPŁO - MOCZENIE NÓG W WODACH MARE POLONORUM
SZKOLENIA - METEOROLOGIA OD PRAKTYKÓW Z IMGW
REJSY MORSKIE - NASZA MŁODZIEŻ NA PERCIE
NA PŁYWACH - NAWIGACJA NA POKŁADZIE s/y SCARAMOUCHE
NA PŁYWACH - W OCZEKIWANIU NA WYSOKĄ WODĘ SYZYGIJNĄ
NA PŁYWACH - DOVER LIFEBOAT PO POWROCIE Z KANAŁU ANGIELSKIEGO
REJSY CZARTEROWE - POLSKA BANDERA W MARINIE
RODZINNE GOPŁO - SZTIL NA GOPLE - POWRÓT "NA TRATWIE" Z WEEKENDU
SZKOLENIA - TRATWA JUŻ BEZPIECZNA PRZY KRUSZWICKIM CYPLU
RODZINNE GOPŁO - W UPALNE DNI PODCZAS FLAUTY
NA PŁYWACH - BERTHING MASTER SZUKA DLA NAS MIEJSCA CUMOWNICZEGO
RODZINNE GOPŁO - LETNIA WYWROTKA DINGHY
BAŁTYK - CZYSZCZENIE DZWONU OKRĘTOWEGO PODCZAS REJSU NA s/y ZAWISZA CZARNY
BAŁTYK - KLASYCZNE ZDJĘCIE "NAGIELBANKU" Z MORZEM W TLE
COROCZNE MAZURY - BEŁBOT NA MOTYLU
COROCZNE MAZURY - MGLISTEJ NOCY NA ZIMNYM KĄCIE
COROCZNE MAZURY - W SZTYNORCKIEJ MARINIE
SZKOLENIA - PRAKTYCZNE SZKOLENIE Z RATOWNICTWA MORSKIEGO
BAŁTYK - KLUBOWY REJS STS GENERAŁ ZARUSKI
BAŁTYK - KLUBOWY REJS STS GENERAŁ ZARUSKI
Katharsis II
17 stycznia, 2019
15 stycznia w Saloniku Literackim Biblioteki Miejskiej w Inowrocławiu uczestniczyliśmy w spotkaniu z inowrocławianinem Mariuszem Koperem, który wraz z ośmioosobową załogą na jachcie Katharsis II jako pierwszy dokonał opłynięcia Antarktydy na trasie z Kapsztadu (RPA) do Hobart.
Wyczyn szczegółowo śledziliśmy w sieci natomiast bardzo zainteresowały nas szczegóły techniczne jednostki, a w szczególności jej przygotowanie do żeglugi po trudnych akwenach Antarktydy.
Katharsis II to 22 metrowy Oyster 72, jacht skonstruowany przez Roba Humphreya, zbudowany w 2009 roku w stoczni Wroxham Marine w Wielkiej Brytanii.
Źródło: Katharsis II. Wyprawa Dookoła Antarktydy na południe od 60°S
Kadłub:
Kadłub wykonany z laminatu ręcznie kładzionego, wzmacnianego włóknem węglowym i kevlarem wykazuje się dużą sztywnością i wytrzymałością. Płetwa sterowa osłonięta skegiem chroniącym ją przed uszkodzeniami od lodu. Wodoszczelna gródź dziobowa i rufowa.
Zbiorniki paliwa i wody zintegrowane z kadłubem, paliwo – 2000 litrów, woda – 1200 litrów, szara woda 4 zbiorniki po 135 litrów. Pod pokładem 5 kajut z 13 miejscami do spania, 4 kingstony – toalety, salon i kambuz. Duża rufowa bakista, żaglowa bakista i przedział kotwiczny.
Takielunek:
Maszt i bom wykonane są z włókna węglowego co poprawia stabilność jednostki i dzięki giętkości są łatwe w odladzaniu. Olinowanie stałe wykonane z jednorodnych prętów stalowych. Sztag i sztag sztaksla z hydraulicznymi rolerami – Reckmann RF-90. Obciągacz bomu, achtersztag i szkentla regulowane hydraulicznie – Navtec System 50. Baksztag 15T kevlar pokryty PCV.
Olinowanie Maffioli z lin Dynama. Fał grota o przełożeniu 2:1. Podwójne fały genui i spinakera. Klasyczny system refowania z dodatkowym czwartym głębokim refem. Na stałe zamontowany kontraszot grota. Elektryczne kabestany w kokpicie: 2 główne Lewmar 88 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 68 – 2 biegowe, przy maszcie: 2 główne Lewmar 68 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 65 – 2 biegowe, mechaniczny kabestan wózka grota Lewmar 46.
Trzy spinakery: symetryczny leki 400 m2, symetryczny na duże wiatry 300 m2, asymetryczny 325 m2.
Główne układy:
Silnik: Perkins 225 Ti – 213 Hp, paliwo w dwóch zbiornikach, układ przepompowywania paliwa z jednoczesnym czyszczeniem – Algae X, dodatkowe filtry paliwowe Racor
Centralny pobór wody do chłodzenia układów bazujący na układzie dwóch niezależnych rozdzielaczy.
Śruba Varifold składana 4 płatowa z obcinakiem lin AN20
Generator: Onan 23,5 kW.
Ster strumieniowy: Sleipner SP285TCi o mocy 20 Hp.
Układy elektryczne:
Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah
Układy elektryczne:
Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah
Układy nawigacyjne:
Radar Raymarine 4kW
Dwa niezależne układy Raymarine i Furuno,
Plotery Raymarine E120, E80, eS78
Sonar patrzący do przodu – Echopilot Platinum
Oprogramowanie nawigacyjne TimeZero (MaxSea) na komputerze stacjonarnym Vasari
AIS Comar CSB 200
Układy Raymarine ST60 plus i ST 290, w tym 5 wyświetlaczy graficznych.
Furuno Navtex
Komunikacja:
Radio VHF Raymarine 240 z dwoma stacjami
Radio MF/ HF IC-M801E
Radia VHF przenośne: Icom
Telefon satelitarny stacjonarny: Iridium Sailor SC4000
Telefon satelitarny / internet BGAN: Sailor 250 FleetBroadban
Telefon przenośny: Iridium Extreme
Istotne urządzenia:
Układ ogrzewania: Hydronic L Ebespacher
Ciepła woda: 2 boilery elektryczne, ogrzewane również wodą z silnika i z układu grzewczego
Centralna klimatyzacja: układ chłodzenia i ogrzewania (reversed aircondition)
Odsalarka Seafresh o wydajności 160 litrów/godz
Bezpieczeństwo:
Kotwica CQR 50kg z łańcuchem 14 mm o długości 100m z hydrauliczną windą kotwiczną (windlass). Kotwica dodatkowa z łańcuchem 12 mm. Sztormowa dryfkotwa.
Dwie cumy rufowe na bębnach 22 mm o długości 100 m każda.
Pożar: 10 gaśnic w tym gaśnica CO2 przy rozdzielni prądowej, automatyczny system gaśniczy w maszynowni z odcięciem dopływu powietrza
Ponton ze sztywną podłogą Avon 410 z silnikiem Honda 50 Hp, podciągany hydraulicznie przez windę (davits) Cooney Hydraulic S2 Davits
Ponton zapasowy – Zodiac 280 z silnikiem Honda 10 Hp
Zestaw do nurkowania: Kompresor Bauer Junior II, 7 butli nurkowych, suche i piankowe skafandry nurkowe
Wyposażenie kambuza:
Zamrażarka 24V, Lodówki – 3 szt,
Kuchenka gazowa 4 palnikowa z piekarnikiem gazowym Force 10,
Płyta indukcyjna Miele 2 palnikowa, piekarnik z mikrofalą Miele
Zgniatarka do śmieci Broan
Zmywarka szufladowa Fisher&Paykal
Pralka/suszarka Miele
Tak dla porównania załączamy listę wyposażenia drewnianego jachtu Suhaili (foto poniżej), na którym w roku 1968 brytyjski żeglarz Robin Knox-Johnson opłynął świat bez zawijania do portów.
Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.