Baner nagłówkowy

Saronic Gulf

5 lipca, 2019


Pod koniec czerwca pod salingiem z banderą Mare Polonorum odbył się rejs po obszarze Zatoki Sarońskiej. Grecja zaskoczyła nas pod wieloma względami. Z jednej strony zachwycająca kultura antyczna okrywana ateńskim bałaganem, podróże ateńskim metrem z grasującymi kieszonkowcami, którym o mały włos nie oddaliśmy swoich portfeli. Firmy czarterowe, dla których klient jeszcze nie jest tak ważny jak kasa, którą zarabiają. Z drugiej strony piękno akwenu, idealne warunki pogodowe, zachwycające kotwicowiska, uśmiech i gościnność w małych portach oraz naprawdę pyszna kuchnia grecka.

Poza krótką informacją turystyczną poniżej pozwalamy sobie zamieścić trochę informacji przydatnych dla planowania rejsu:

  • jacht – Bavaria 51 / length 14,98 m / width 4,6 m / draft 1,95 m / weight ca 14 ton / sail area ca. 130 m2 / engine 75 hp / zbiornik paliwa 280 l / woda ok. 600 l,
  • trasa rejsu – Alimos Kalamaki Ateny – Palaias Epidhavrou z wartym obejrzenia antycznym teatrem – urokliwy porcik Vathi na Methanie – tłoczny Poros z dobrą kuchnią – piękny zachód słońca w porcie Pirdika na wyspie Aigina – kotwicowiska Peranis I Kanakia (ładne kąpielisko) na Salaminie,
  • warunki wiatrowe – 5 do 6 Bf w porywach do 7, zafalowanie niewielkie, korzystaliśmy z portalu meteo.gr,
  • przebiegi dobowe 20-30 Nm z naciskiem na kąpiele,
  • prędkość jachtu nad dnem (sog) 5-7 kt,
  • zużycie paliwa ok. 5,5 litra na motogodzinę, jacht tankuje się w marinie z cystern samochodowych na pirsie,
  • pomoce nawigacyjne – mapy oraz locja Greek Waters Pilot na jachcie, polskie wydawnictwa jako pomocnicze, jechaliśmy na chart ploterze jachtowym oraz własnym navionics na komórce,
  • istotny ruch statków na torze podejściowym do Pireusu oraz obszary zamknięte dla żeglugi (północno-zachodnia część zatoki sarońskiej oraz północna część wyspy Salamina),
  • problemem było uzyskanie aktualnych navigation warnings – w marina office Grecy mieli to w …………..,
  • zawsze sprawdzamy empirycznie echosondę w marinie!!! – ta była błędnie wyskalowana, a dla przekazującego jacht w ogóle było to nie istotne,
  • trochę nie podobało nam się zablokowanie na stałe w pozycji otwartej zaworów „szarej wody” – korzystaliśmy z tawern na kotwicowiskach. Poza tym generalnie jacht bardzo komfortowy dla 10 osób (5 osobnych kabin, 3 ergonomiczne kingstony z prysznicem), nautycznie ok. dla akwenów przybrzeżnych (coś za coś – wolny nautycznie piękny long keel np. Ocean Star czy czarterowe wygodne taxi),
  • pełniliśmy turystyczny rozkład wacht oraz wystawialiśmy wachty kotwiczne,
  • przekazanie jachtu w stylu greckim (wszystko sami sprawdzamy, skrupulatnie pomimo niechęci Greków odnotowaliśmy uszkodzenia burt), odbiór jachtu – Grecy byli tu już w miarę skrupulatni ale kaucja oddana.

Podsumowując – Grecja to bardzo fajny akwen umożliwiający kolejne kroki w żeglarskim know-how, a pamiątkę rejsu stanowi zakupiona w Atenach gitara, która wróciła z nami na wody Mare Polonorum.

Sail ho!

Archiwum Mare Polonorum
Hydro-Meteo
Meteogram - prognoza numeryczna Stan wody - Gopło
Komunikaty nawigacyjne
Komunikaty nawigacyjne
Marine Traffic
Marine Traffic
Patron
Logo sponsora