ARCHIWUM SEZONU 2019

 

IMG 0005Okres poświąteczny mobilizuje do przygotowań naszego klubu do nowego sezonu.

Dzięki ofiarności zaangażowanych darczyńców klub nasz otrzymał kilka znaczących darowizn – łódź odkryto pokładową Sigma 600, manewrowego dinghy oraz istotną pomoc w przygotowaniu konstrukcji stanicy. Ofiarodawcom obiecujemy, że ich wsparcie z pewnością zostanie właściwie wykorzystane.

Zespołowo zwodowaliśmy „Mare Polonorum cat” i nasze jachty, a prace trwały często do zmierzchu. Odwiedziliśmy również trochę żeglarskich wydarzeń takich jak kursy regatowe, pogadanki czarterowe, pracujemy też nad tegorocznymi Mazurami oraz rejsami czarterowymi.

Dumnie otworzyliśmy kolejny sezon Towarzystwa Żeglarskiego Mare Polonorum podnosząc biało-czerwoną banderę na maszcie flagowym.

Foto…[TUTAJ]

 

 

swiateczne zyczenia

 

 

„Morze wymaga od żeglarza określonych kwalifikacji

oraz szczególnych przymiotów i cech charakteru:

pokory, rozwagi oraz uznania faktu, że uczenie się

i zbieranie doświadczeń nigdy nie jest procesem zakończonym…”

Coles K. Adlard – Żeglowanie w warunkach sztormowych

 

20190316 094022Mare Polonorum w dniu 16 marca 2019 uczestniczyło w ciekawej inicjatywie gdyńskiej V Żeglarskiej Konferencji Bezpieczeństwa.

Spotkały się tam dwa żeglarskie światy połączone pasją. Jeden brzeg to świat siwych kapitanów skwapliwie archiwizujących historię wypadków. Drugi brzeg znajduje się na autonomicznej wyspie zawładniętej przez młodszych skipperów, sterników morskich, kapitanów lub ludzi bez tzw. papierów, lecz z ogromną wiedzą praktyczną pozwalającą opłynąć świat tak jak Szymon Kuczyński, uczestniczyć we francuskich regatach oceanicznych tak jak Radosław Kowalczyk. Urzeka siła charakterów w zestawieniu z niewielkimi zasobami umożliwiającymi opłynięcie świata, konkretna i praktyczna wiedza zamiast biurokratycznego podejścia do tematu morza. Zainteresowała nas również prezentacja Romana Paszke – na pewno sięgniemy do lektury standardów ISAF.

Chyba wielu z nas marzy się umieszczona w stoliku nawigacyjnym zwięzła informacja na temat wejścia do gdańskiego portu – tylko kilka prostych zasad, niezbędne kontakty telefoniczne z port authorities, a wnikliwe czytanie rozporządzeń pozostawmy ustawodawcy i kochającym karać.

Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na medialną oprawę konferencji przez portal żeglarski.info – zachęcamy do zajrzenia [TUTAJ] video [TUTAJ]

Podsumowując, spędziliśmy mile czas, zaczerpnęliśmy zatokowego wiatru, pograliśmy w karty w wagonach lokalnych przewoźników i przywieźliśmy do stanicy Mare Polonorum trochę nowego spojrzenia.

Foto...[TUTAJ]

MP skippers

 

 

desant ekologicznyPoranek obudził nas pierwszym promieniem słońca, a żeglarski zew podpowiedział – przygotowania do sezonu czas zacząć. W pierwszym tygodniu lutego postanowiliśmy po raz kolejny posprzątać teren przy brzegach i dać oddech przyrodzie. Nie komentujmy i nie pouczajmy – zdjęcia mówią same za siebie, a sprzątanie nadgoplańskiej ostoi zajmie kolejnym pokoleniom na pewno mnóstwo czasu i pochłonie dużo energii, oczywiście jeśli nowoczesny świat nie przysłoni pierwotnych potrzeb planety w 71% pokrytej wodą, po której żegluje „Mare Polonorum”.

 

Szpica żeglarzy Mare Polonorum

 

15 stycznia w Saloniku Literackim Biblioteki Miejskiej w Inowrocławiu uczestniczyliśmy w spotkaniu z inowrocławianinem Mariuszem Koperem, który wraz z ośmioosobową załogą na jachcie Katharsis II jako pierwszy dokonał opłynięcia Antarktydy na trasie z Kapsztadu (RPA) do Hobart.

autograf Mariusz Koper

Wyczyn szczegółowo śledziliśmy w sieci natomiast bardzo zainteresowały nas szczegóły techniczne jednostki, a w szczególności jej przygotowanie do żeglugi po trudnych akwenach Antarktydy.

Katharsis II to 22 metrowy Oyster 72, jacht skonstruowany przez Roba Humphreya, zbudowany w 2009 roku w stoczni Wroxham Marine w Wielkiej Brytanii.

Katharsis II

Źródło:  Katharsis II. Wyprawa Dookoła Antarktydy na południe od 60°S

Kadłub:

Kadłub wykonany z laminatu ręcznie kładzionego, wzmacnianego włóknem węglowym i kevlarem wykazuje się dużą sztywnością i wytrzymałością. Płetwa sterowa osłonięta skegiem chroniącym ją przed uszkodzeniami od lodu. Wodoszczelna gródź dziobowa i rufowa.

Zbiorniki paliwa i wody zintegrowane z kadłubem, paliwo – 2000 litrów, woda – 1200 litrów, szara woda 4 zbiorniki po 135 litrów. Pod pokładem 5 kajut z 13 miejscami do spania, 4 kingstony – toalety, salon i kambuz. Duża rufowa bakista, żaglowa bakista i przedział kotwiczny.

Takielunek:

Maszt i bom wykonane są z włókna węglowego co poprawia stabilność jednostki i dzięki giętkości są łatwe w odladzaniu. Olinowanie stałe wykonane z jednorodnych prętów stalowych. Sztag  i sztag sztaksla z hydraulicznymi rolerami  –  Reckmann RF-90. Obciągacz bomu, achtersztag i szkentla regulowane hydraulicznie – Navtec System 50. Baksztag 15T kevlar pokryty PCV.

Olinowanie Maffioli z lin Dynama. Fał grota o przełożeniu 2:1. Podwójne fały genui i spinakera. Klasyczny system refowania z dodatkowym czwartym głębokim refem. Na stałe zamontowany kontraszot grota. Elektryczne kabestany w kokpicie: 2 główne Lewmar 88 –  3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 68 – 2 biegowe, przy maszcie: 2 główne Lewmar 68 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 65 – 2 biegowe, mechaniczny kabestan wózka grota Lewmar 46.

Żagle:

Żagle North Sails NPLUltra wzmacniane kevlarem : grot 130 m2,, genua 147 m2, sztaksel 35 m2. Żagle sztormowe: trajsel 30 m2, sztormowy sztaksel 20 m2. Trzy spinakery: symetryczny leki 400 m2, symetryczny na duże wiatry 300 m2, asymetryczny 325 m2.

Główne układy:

Silnik: Perkins 225 Ti – 213 Hp, paliwo w dwóch zbiornikach, układ przepompowywania paliwa z jednoczesnym czyszczeniem – Algae X, dodatkowe filtry paliwowe Racor

Centralny pobór wody do chłodzenia układów bazujący na układzie dwóch niezależnych rozdzielaczy.

Śruba Varifold składana 4 płatowa z obcinakiem lin AN20

Generator: Onan 23,5 kW.

Ster strumieniowy: Sleipner SP285TCi o mocy 20 Hp.

Układy elektryczne:

Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V

Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A

Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A

Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah

Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.

Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A

Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah

Układy elektryczne:

Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V

Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A

Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A

Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah

Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.

Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A

Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah

Układy nawigacyjne:

Radar Raymarine 4kW

Dwa niezależne układy Raymarine i Furuno,

Plotery Raymarine E120, E80, eS78

Sonar patrzący do przodu – Echopilot Platinum

Oprogramowanie nawigacyjne TimeZero (MaxSea) na komputerze stacjonarnym Vasari

AIS Comar CSB 200

Układy Raymarine ST60 plus i ST 290, w tym 5 wyświetlaczy graficznych.

Furuno Navtex

Komunikacja:

Radio VHF Raymarine 240 z dwoma stacjami

Radio MF/ HF IC-M801E

Radia VHF przenośne: Icom

Telefon satelitarny stacjonarny: Iridium Sailor SC4000

Telefon satelitarny / internet BGAN: Sailor 250 FleetBroadban

Telefon przenośny: Iridium Extreme

Istotne urządzenia:

Układ ogrzewania: Hydronic L Ebespacher

Ciepła woda: 2 boilery elektryczne, ogrzewane również wodą z silnika i z układu grzewczego

Centralna klimatyzacja: układ chłodzenia i ogrzewania (reversed aircondition)

Odsalarka Seafresh o wydajności 160 litrów/godz

Bezpieczeństwo:

Kotwica CQR 50kg z łańcuchem 14 mm o długości 100m z hydrauliczną windą kotwiczną (windlass). Kotwica dodatkowa z łańcuchem 12 mm. Sztormowa dryfkotwa.

Dwie cumy rufowe na bębnach 22 mm o długości 100 m każda.

Pożar: 10 gaśnic w tym gaśnica CO2 przy rozdzielni prądowej, automatyczny system gaśniczy w maszynowni z odcięciem dopływu powietrza

Pompy zęzowe: automatyczna elektryczna, mechaniczna napędzana silnikiem głównym, 2 pompy ręczne

Tratwy ratunkowe: 2 tratwy Ocean Safety zgodne ze standardem ISO 9506

Koło ratunkowe (MOB) z elektryczną pławą

Automatyczne koło ratunkowe – Jon Buoy

Urządzenie pomagające wyciągać człowieka z wody – Lifesling

Radiopława EPIRB 406 MHz i EPIRB AIS 406 MHz

Urządzenie radiolokacyjne SART AIS

Wyposarzenie indywidualne: kamizelki, suche skafandry, osobiste radiopławy PLB, osobiste nadajniki AIS, osobiste urządzenie alarmowe – LifeTag

Wyposażenie dodatkowe:

Ponton ze sztywną podłogą Avon 410 z silnikiem Honda 50 Hp, podciągany hydraulicznie przez windę (davits) Cooney Hydraulic S2 Davits

Ponton zapasowy – Zodiac 280 z silnikiem Honda 10 Hp

Zestaw do nurkowania: Kompresor Bauer Junior II, 7 butli nurkowych, suche i piankowe skafandry nurkowe

Wyposażenie kambuza:

Zamrażarka 24V, Lodówki – 3 szt,

Kuchenka gazowa 4 palnikowa z piekarnikiem gazowym Force 10,

Płyta indukcyjna Miele 2 palnikowa, piekarnik z mikrofalą Miele

Zgniatarka do śmieci Broan

Zmywarka szufladowa Fisher&Paykal

Pralka/suszarka Miele

Tak dla porównania załączamy listę wyposażenia drewnianego jachtu Suhaili (foto poniżej), na którym w roku 1968 brytyjski żeglarz Robin Knox-Johnson opłynął świat bez zawijania do portów. [TUTAJ]

 Suhaili

Żródło: https://www.robinknox-johnston.co.uk/boats

 

MP members

 

 

Meteorogram

logo meteo

imgw

Marine Traffic

marinetraffic

PATRON

ASTRA logo

Reklama

Zapraszamy do współpracy

Początek strony