ARCHIWUM SEZONU 2019
Mare Polonorum na kursie rozpoczęcie sezonu 2019
- Szczegóły
Okres poświąteczny mobilizuje do przygotowań naszego klubu do nowego sezonu.
Dzięki ofiarności zaangażowanych darczyńców klub nasz otrzymał kilka znaczących darowizn – łódź odkryto pokładową Sigma 600, manewrowego dinghy oraz istotną pomoc w przygotowaniu konstrukcji stanicy. Ofiarodawcom obiecujemy, że ich wsparcie z pewnością zostanie właściwie wykorzystane.
Zespołowo zwodowaliśmy „Mare Polonorum cat” i nasze jachty, a prace trwały często do zmierzchu. Odwiedziliśmy również trochę żeglarskich wydarzeń takich jak kursy regatowe, pogadanki czarterowe, pracujemy też nad tegorocznymi Mazurami oraz rejsami czarterowymi.
Dumnie otworzyliśmy kolejny sezon Towarzystwa Żeglarskiego Mare Polonorum podnosząc biało-czerwoną banderę na maszcie flagowym.
Foto…[TUTAJ]
V Żeglarska Konferencja Bezpieczeństwa - dwa brzegi łączy ocean
- Szczegóły
„Morze wymaga od żeglarza określonych kwalifikacji
oraz szczególnych przymiotów i cech charakteru:
pokory, rozwagi oraz uznania faktu, że uczenie się
i zbieranie doświadczeń nigdy nie jest procesem zakończonym…”
Coles K. Adlard – Żeglowanie w warunkach sztormowych
Mare Polonorum w dniu 16 marca 2019 uczestniczyło w ciekawej inicjatywie – gdyńskiej V Żeglarskiej Konferencji Bezpieczeństwa.
Spotkały się tam dwa żeglarskie światy połączone pasją. Jeden brzeg to świat siwych kapitanów skwapliwie archiwizujących historię wypadków. Drugi brzeg znajduje się na autonomicznej wyspie zawładniętej przez młodszych skipperów, sterników morskich, kapitanów lub ludzi bez tzw. papierów, lecz z ogromną wiedzą praktyczną pozwalającą opłynąć świat tak jak Szymon Kuczyński, uczestniczyć we francuskich regatach oceanicznych tak jak Radosław Kowalczyk. Urzeka siła charakterów w zestawieniu z niewielkimi zasobami umożliwiającymi opłynięcie świata, konkretna i praktyczna wiedza zamiast biurokratycznego podejścia do tematu morza. Zainteresowała nas również prezentacja Romana Paszke – na pewno sięgniemy do lektury standardów ISAF.
Chyba wielu z nas marzy się umieszczona w stoliku nawigacyjnym zwięzła informacja na temat wejścia do gdańskiego portu – tylko kilka prostych zasad, niezbędne kontakty telefoniczne z port authorities, a wnikliwe czytanie rozporządzeń pozostawmy ustawodawcy i kochającym karać.
Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na medialną oprawę konferencji przez portal żeglarski.info – zachęcamy do zajrzenia [TUTAJ] video [TUTAJ]
Podsumowując, spędziliśmy mile czas, zaczerpnęliśmy zatokowego wiatru, pograliśmy w karty w wagonach lokalnych przewoźników i przywieźliśmy do stanicy Mare Polonorum trochę nowego spojrzenia.
Foto...[TUTAJ]
MP skippers
Desant ekologiczny Mare Polonorum
- Szczegóły
Poranek obudził nas pierwszym promieniem słońca, a żeglarski zew podpowiedział – przygotowania do sezonu czas zacząć. W pierwszym tygodniu lutego postanowiliśmy po raz kolejny posprzątać teren przy brzegach i dać oddech przyrodzie. Nie komentujmy i nie pouczajmy – zdjęcia mówią same za siebie, a sprzątanie nadgoplańskiej ostoi zajmie kolejnym pokoleniom na pewno mnóstwo czasu i pochłonie dużo energii, oczywiście jeśli nowoczesny świat nie przysłoni pierwotnych potrzeb planety w 71% pokrytej wodą, po której żegluje „Mare Polonorum”.
Szpica żeglarzy Mare Polonorum
Katharsis II
- Szczegóły
15 stycznia w Saloniku Literackim Biblioteki Miejskiej w Inowrocławiu uczestniczyliśmy w spotkaniu z inowrocławianinem Mariuszem Koperem, który wraz z ośmioosobową załogą na jachcie Katharsis II jako pierwszy dokonał opłynięcia Antarktydy na trasie z Kapsztadu (RPA) do Hobart.
Wyczyn szczegółowo śledziliśmy w sieci natomiast bardzo zainteresowały nas szczegóły techniczne jednostki, a w szczególności jej przygotowanie do żeglugi po trudnych akwenach Antarktydy.
Katharsis II to 22 metrowy Oyster 72, jacht skonstruowany przez Roba Humphreya, zbudowany w 2009 roku w stoczni Wroxham Marine w Wielkiej Brytanii.
Źródło: Katharsis II. Wyprawa Dookoła Antarktydy na południe od 60°S
Kadłub:
Kadłub wykonany z laminatu ręcznie kładzionego, wzmacnianego włóknem węglowym i kevlarem wykazuje się dużą sztywnością i wytrzymałością. Płetwa sterowa osłonięta skegiem chroniącym ją przed uszkodzeniami od lodu. Wodoszczelna gródź dziobowa i rufowa.
Zbiorniki paliwa i wody zintegrowane z kadłubem, paliwo – 2000 litrów, woda – 1200 litrów, szara woda 4 zbiorniki po 135 litrów. Pod pokładem 5 kajut z 13 miejscami do spania, 4 kingstony – toalety, salon i kambuz. Duża rufowa bakista, żaglowa bakista i przedział kotwiczny.
Takielunek:
Maszt i bom wykonane są z włókna węglowego co poprawia stabilność jednostki i dzięki giętkości są łatwe w odladzaniu. Olinowanie stałe wykonane z jednorodnych prętów stalowych. Sztag i sztag sztaksla z hydraulicznymi rolerami – Reckmann RF-90. Obciągacz bomu, achtersztag i szkentla regulowane hydraulicznie – Navtec System 50. Baksztag 15T kevlar pokryty PCV.
Olinowanie Maffioli z lin Dynama. Fał grota o przełożeniu 2:1. Podwójne fały genui i spinakera. Klasyczny system refowania z dodatkowym czwartym głębokim refem. Na stałe zamontowany kontraszot grota. Elektryczne kabestany w kokpicie: 2 główne Lewmar 88 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 68 – 2 biegowe, przy maszcie: 2 główne Lewmar 68 – 3 biegowe, 2 pomocnicze Lewmar 65 – 2 biegowe, mechaniczny kabestan wózka grota Lewmar 46.
Żagle:
Żagle North Sails NPLUltra wzmacniane kevlarem : grot 130 m2,, genua 147 m2, sztaksel 35 m2. Żagle sztormowe: trajsel 30 m2, sztormowy sztaksel 20 m2. Trzy spinakery: symetryczny leki 400 m2, symetryczny na duże wiatry 300 m2, asymetryczny 325 m2.
Główne układy:
Silnik: Perkins 225 Ti – 213 Hp, paliwo w dwóch zbiornikach, układ przepompowywania paliwa z jednoczesnym czyszczeniem – Algae X, dodatkowe filtry paliwowe Racor
Centralny pobór wody do chłodzenia układów bazujący na układzie dwóch niezależnych rozdzielaczy.
Śruba Varifold składana 4 płatowa z obcinakiem lin AN20
Generator: Onan 23,5 kW.
Ster strumieniowy: Sleipner SP285TCi o mocy 20 Hp.
Układy elektryczne:
Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah
Układy elektryczne:
Główne układy – 24V, nawigacyjne – 12 V
Prądnica silnikowa Bosh 24V 75A, główna 24V 150 A
Prostowniki: 4 sztuki Mastervolt 100 A
Inwertery: główny Mastervolt 5000 Ah, dodatkowy 1500 Ah
Akumulatory główne: Mastervolt Li-Ion 8 sztuk 24V 180 Ah – bardzo wydajny układ o rzeczywistej wykorzystywanej pojemności 80% z 1440 Ah i krótkim czasie ładowania – 3 godz.
Akumulatory startowe: 4 sztuki 12V prąd 950 A
Akumulatory nawigacyjne 12V 90 Ah
Układy nawigacyjne:
Radar Raymarine 4kW
Dwa niezależne układy Raymarine i Furuno,
Plotery Raymarine E120, E80, eS78
Sonar patrzący do przodu – Echopilot Platinum
Oprogramowanie nawigacyjne TimeZero (MaxSea) na komputerze stacjonarnym Vasari
AIS Comar CSB 200
Układy Raymarine ST60 plus i ST 290, w tym 5 wyświetlaczy graficznych.
Furuno Navtex
Komunikacja:
Radio VHF Raymarine 240 z dwoma stacjami
Radio MF/ HF IC-M801E
Radia VHF przenośne: Icom
Telefon satelitarny stacjonarny: Iridium Sailor SC4000
Telefon satelitarny / internet BGAN: Sailor 250 FleetBroadban
Telefon przenośny: Iridium Extreme
Istotne urządzenia:
Układ ogrzewania: Hydronic L Ebespacher
Ciepła woda: 2 boilery elektryczne, ogrzewane również wodą z silnika i z układu grzewczego
Centralna klimatyzacja: układ chłodzenia i ogrzewania (reversed aircondition)
Odsalarka Seafresh o wydajności 160 litrów/godz
Bezpieczeństwo:
Kotwica CQR 50kg z łańcuchem 14 mm o długości 100m z hydrauliczną windą kotwiczną (windlass). Kotwica dodatkowa z łańcuchem 12 mm. Sztormowa dryfkotwa.
Dwie cumy rufowe na bębnach 22 mm o długości 100 m każda.
Pożar: 10 gaśnic w tym gaśnica CO2 przy rozdzielni prądowej, automatyczny system gaśniczy w maszynowni z odcięciem dopływu powietrza
Pompy zęzowe: automatyczna elektryczna, mechaniczna napędzana silnikiem głównym, 2 pompy ręczne
Tratwy ratunkowe: 2 tratwy Ocean Safety zgodne ze standardem ISO 9506
Koło ratunkowe (MOB) z elektryczną pławą
Automatyczne koło ratunkowe – Jon Buoy
Urządzenie pomagające wyciągać człowieka z wody – Lifesling
Radiopława EPIRB 406 MHz i EPIRB AIS 406 MHz
Urządzenie radiolokacyjne SART AIS
Wyposarzenie indywidualne: kamizelki, suche skafandry, osobiste radiopławy PLB, osobiste nadajniki AIS, osobiste urządzenie alarmowe – LifeTag
Wyposażenie dodatkowe:
Ponton ze sztywną podłogą Avon 410 z silnikiem Honda 50 Hp, podciągany hydraulicznie przez windę (davits) Cooney Hydraulic S2 Davits
Ponton zapasowy – Zodiac 280 z silnikiem Honda 10 Hp
Zestaw do nurkowania: Kompresor Bauer Junior II, 7 butli nurkowych, suche i piankowe skafandry nurkowe
Wyposażenie kambuza:
Zamrażarka 24V, Lodówki – 3 szt,
Kuchenka gazowa 4 palnikowa z piekarnikiem gazowym Force 10,
Płyta indukcyjna Miele 2 palnikowa, piekarnik z mikrofalą Miele
Zgniatarka do śmieci Broan
Zmywarka szufladowa Fisher&Paykal
Pralka/suszarka Miele
Tak dla porównania załączamy listę wyposażenia drewnianego jachtu Suhaili (foto poniżej), na którym w roku 1968 brytyjski żeglarz Robin Knox-Johnson opłynął świat bez zawijania do portów. [TUTAJ]
Żródło: https://www.robinknox-johnston.co.uk/boats
MP members
Strona 2 z 2
- start
- Poprzedni artykuł 1 2
- Następny artykuł
- koniec